top of page

Dashboards en data-analyse

Wat ik veel zie, is dat er wel data uit verschillende bronnen beschikbaar is binnen bedrijven, maar dat deze nog nauwelijks gebruikt wordt. Daardoor ontbreekt inzicht in het totale plaatje en blijft de toegevoegde waarde klein. Tel daarbij op dat afdelingen vaak in silo's werken met eigen KPI's en dat ze niet van elkaar weten wat er beschikbaar is. Analyses op dezelfde gegevens worden meerdere keren uitgevoerd, want collega's weten niet van elkaar dat de analyse al beschikbaar is. Vaak is er dan ook nog een andere uitkomst in de analyse, omdat er met verschillende brillen wordt gekeken. Zo ontstaat een wildgroei aan data, dashboards en analyses, terwijl je nog steeds met vragen blijft zitten. Want wat klopt? En waar ga je op sturen?

Een goed dashboard is zo gebouwd dat je als gebruiker direct je inzichten eruit kunt halen om mee aan de slag te gaan. Helaas zie ik in de praktijk veel onoverzichtelijke dashboards. Nogal ontmoedigend, want data is vaak al lastige materie. Moeilijke, ongrijpbare dingen worden
- logischerwijs - niet omarmd door medewerkers. 

Ik ben gespecialiseerd in het bouwen van visueel aantrekkelijke dashboards, die in één oogopslag je vragen beantwoorden. Uiteraard met een kwalitatieve onderliggende dataset. Een visueel aantrekkelijk dashboard helpt om gebruikers het dashboard te laten omarmen, omdat de data veel sneller begrepen wordt. 

Een dashboard is de perfecte basis om onderbouwde analyses te maken. Een goede analyse is niet saai. Integendeel: het zorgt juist voor enthousiasme bij je luisteraar of kijker. Een goede analyse is boeiend, neemt je mee in de resultaten en zorgt voor gefundamenteerd advies waar je als bedrijf mee verder kunt. Ik help hier graag mee.

Liever zelf het dashboard bouwen? Geen probleem, het is ook mogelijk om een (in-house) training te volgen, zodat jouw team daarna zelf aan de slag kan. 

Ik werk onder andere met:

microsoft_powerbi_logo_icon_169958.png
looker studio logo.webp
logo google analytics.png
adverity logo.webp
supermetrics logo.png
funnel logo.png

Ondersteun je ervaring en onderbuikgevoel met data

Ik duik in je organisatie om mee te denken over waar de pijnpunten momenteel liggen en welke KPI's geschikt zijn om op te sturen. Ik ben van mening dat een dashboard nooit een op zichzelf staand doel moet zijn. Het is daarom altijd mijn doel om een dashboard te creëren waar je actionable insights uit kunt halen. Met als doel dat jij en je collega's input halen uit de dashboards om ondersteund te worden in je dagelijkse/wekelijkse/maandelijkse werkzaamheden.  

​

Ervaar zelf hoe fijn het is om datagedreven te werken, in plaats van keuzes puur op je onderbuik te doen. Tuurlijk mag je onderbuikgevoel ook blijven bestaan, want daar zit natuurlijk ook een bak ervaring die je goed kunt gebruiken in het maken van je keuzes. Laat de inzichten die je uit de data haalt je helpen om jouw gevoel en ervaring te onderbouwen met feitelijke data. Mijn ervaring is dat je de grootste resultaten boekt als je beide met elkaar combineert. 

bottom of page